Calendari

dimarts, 18 de desembre del 2012

Reflexió: el joc i les joguines

Després de la xerrada i el taller que hem fet aquests dies a l'escola, i la proximitat de les festes nadalenques (Tió, Pare Noel i Reis Mags), volem compartir amb vosaltres una altra reflexió, que publicava recentment l'Hospital de Sant Joan de Déu.

QUINA ÉS LA JOGUINA PERFECTE?


Molts nens veuen el joc com una cosa lúdica i divertida, però alguns d’ells s’ho prenen molt seriosament: o mai no has vist un nen intentant encaixar amb perseverança una peça amb una altra?
Jugar és el primer acte creatiu de l’ésser humà i, de fet, esdevé l’ocupació principal del nen, ja que a través del joc adquireix una major desenvolupament en l’àrea psicomotriu, cognitiva, afectivo-social i emocional. A més, el joc és una gran eina en l’àmbit educatiu: el nen aprèn a interactuar amb els altres, desenvolupa les aptituds del llenguatge, reconeix i resol problemes i descobreix el seu potencial humà. També és un mitjà ideal per potenciar la seva capacitat d’imaginació i creació: amb el joc els nens experimenten, aprenen, reflecteixen i transformen la realitat. Però, com juguen segons la seva edat? I quin tipus de jocs són els millors per a cada etapa?
A continuació, presentem una breu descripció sobre què implica el joc per grups d’edat i quin tipus de joguines són les més adequades per estimular el seu desenvolupament.


EL JOC EN ELS NADONS


Durant el primer any de vida, el nen juga explorant i interactua amb el món que el rodeja amb els cinc sentits per comprendre’l. La major part del seu joc consisteix en agafar objectes i posar-se’ls a la boca, agitar-los, colpejar-los o tirar-los.
A mesura que el nadó va creixent, desenvolupa noves aptituds motores, el joc es torna més complex i coordinat, i cada vegada controlen més els seus moviments.
En aquesta etapa els nadons juguen generalment sols. És al final del primer any de vida quan comencen a imitar activitats i a jugar amb altres (nadons, nens o adults). Segurament has vist com riuen quan algú els hi fa monades o els diu coses. Totes aquestes interaccions ajuden al nadó a aprendre la llengua, les relacions socials i les causes i efectes.
Una vegada que els nadons comencen a comprendre la manera en què les coses es relacionen unes amb altres dins de l’entorn i saben quin gust, olor i so tenen, i com se senten al tacte, ja estan llestos per passar a la següent etapa del desenvolupament: entendre com funcionen.
A continuació, detallem algunes de les joguines que potencien el seu desenvolupament:

  • Mòbils musicals sobre el bressol del nadó. Els objectes en moviment que es col·loquen sobre el bressol del nadó estimulen la vista i desenvolupen la capacitat d’atenció del nen.
  • Miralls. Al principi, el nadó estarà fascinat pel canvi d’expressions de la seva cara al mirar-se al mirall. Amb el pas del temps, s’adonarà que el nen que baveja davant del mirall és realment el seu reflex, fet que li donarà més consciència d’ell mateix.
  • Cons d’anelles. Aquesta joguina clàssica consisteix en un con en què s’apilen anelles de diferents mides i colors. Al principi, els nadons simplement gaudeixen agafant i mossegant les anelles. Més endavant, les utilitzen per practicar aptituds motores, tractant de col·locar les anelles al con. Són útils per als nens petits que ja caminen perquè amb elles aprenen els colors i els números, quan l’adult les compta en veu alta quan les apila al con.
EL JOC EN NENS D'ENTRE 1 I 3 ANYS
Si quan el teu fill era un nadó ja el veies com un petit científic utilitzant els seus cinc sentits i descobrint el món que el rodeja, ara que ja té entre 1 i 3 anys és veritablement tot un enginyer, i tracta d’entendre com funcionen aquests objectes.
Aquest avanç s’ha aconseguit gràcies a un cervell més desenvolupat (i més curiós) i perquè ha guanyat aptituds motores més fines i músculs més forts.

En aquesta edat són més conscients de la funció dels objectes: ja saben apilar peces, “parlar” per telèfon, jugar amb nines, etc. És aleshores quan comencen a jugar a ser una altra persona i a fer sons mentre juguen, per exemple, a fer “xu-xu” quan empenyen un tren.
Aquest tipus de joc assenta les bases pel tipus de joc de l’edat preescolar. També és en aquesta època quan els nens comencen a diferenciar millor els colors i les formes. Entre els 2 i 3 anys d’edat aproximadament, la majoria dels nens poden jugar amb una pilota, dibuixar gargots, fer simples trencaclosques i muntar en tricicle.
A continuació, us aconsellem algunes joguines aptes per a aquesta franja d’edat:

  • Pilotes. Tota activitat que es realitza amb una pilota, fer-la rebotar, rodar-la, llançar-la, etc. estimula les aptituds motores, la coordinació entre la vista i les mans i la destresa.
  • Joguines per separar per formes. Els trencaclosques, els vasos o blocs que encaixen uns amb els altres i els recipients amb forats per posar-hi blocs de diferents mides ajuden al desenvolupament de la coordinació entre la vista i les mans i de les aptituds per resoldre problemes.
  • Joguines mecàniques. Les joguines o les caixes que s’obren automàticament, o que contenen botons o palanques ajuden a millorar les aptituds motores i la solució de problemes. A més, els ensenyen sobre la relació entre la causa i els efectes.
  • Joguines per a jocs de rol. Les cuines de joguina o els equips de metge permeten als nens imitar el que veuen en els adults i, per tant, a comprendre com funciona el món. Les nines i els peluixos els permeten fer veure que són altres persones o objectes i ajuden al seu desenvolupament social i emocional, ensenyant-los a expressar les seves emocions i a tenir cura de la persona o objecte que vulguin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada